J. Heymans
+ unieke CD waarop Simeon ten Holt enkele van zijn sleutelwerken speelt.
Zo ook de allereerste versie van Canto Ostinato.
Hoe is het, om na een leven lang in betrekkelijke anonimiteit te hebben doorgebracht, plotseling als een gevierd componist te worden toegejuicht? En dat ook nog met een compositie die eigenlijk haaks staat op alles waar je, getuige al je eerdere stukken, heilig in geloofde? Dit lijkt een thema voor een roman. Het overkwam de componist Simeon ten Holt.
In Arabesk schetst J. Heymans – aan de hand van vele ontmoetingen met de meester zelf, brieven, dagboekfragmenten en gesprekken met betrokkenen – een caleidoscopisch beeld van de ontwikkeling van Simeon ten Holt als componist, van de eerste klanken op piano tot de laatste op viool. Tevens wordt hij neergezet als een cultuurdrager die gedurende de vorige eeuw vele artistieke en muzikale modes van nabij heeft meegemaakt. Het levert ook nog eens een onvergetelijk sfeerbeeld van het kunstenaarsdorp Bergen op. En inderdaad, dit alles leest als een spannende roman. Daarnaast bevat het boek een cd waarop Ten Holt zelf voor de eerste keer de Canto Ostinato speelt.
J. Heymans (1954), van huis uit wiskundige en techniekfilosoof, was dertig jaar met de componist bevriend. Eerder publiceerde hij goed ontvangen boeken over Armando, J.J. Voskuil en Cherry Duyns.
Bij het boek Arabesk maakt Museum Kranenburgh in Bergen een expositie rond Simeon ten Holt. Tevens is het in 2019 veertig jaar geleden dat de componist Canto Ostinato voltooide. Dat wordt natuurlijk uitbundig gevierd.
Verschijnt eind augustus 2019