Guy Debord
Het boek De spektakelmaatschappij (La société du spectacle, 1967) was van grote invloed op de studentenprotesten van de jaren zestig. In de film die hij daar later van maakte, becommentarieert Guy Debord, activist en grondlegger van de avant-gardebeweging Situationisme, de (erotische) found footage, waarbij hij gebruikmaakt van de nog steeds actuele teksten uit zijn boek.
Moderne samenlevingen zijn een 'ontzaglijke opeenhoping van spektakels. Al wat direct werd geleefd, heeft zich verwijderd in een representatie.' (…) 'De werkelijkheid ontstaat in het spektakel, en het spektakel is werkelijk.' De schijnwereld van de consumptiemaatschappij reduceert ons met behulp van de illusies van reclame tot toeschouwers die steeds verder van zichzelf vervreemd zijn geraakt.
Debord gebruikte film als een middel om revolutionaire theorieën te introduceren en om de afschaffing van het kapitalisme te versnellen. Zijn belangrijkste strategie was ‘détournement’, bestaande kunstwerken in een nieuwe context presenteren. Hij toont in zijn woeste collage niet alleen fragmenten uit klassieke films, zoals Nicholas Ray's Johnny Guitar (1954) en Orson Welles’ Mr. Arkadin (1955), maar ook reclamebeelden, nieuws en archiefmateriaal.
Filosofie
Oorspronkelijke titel: La société du spectacle
Uit het Frans door René van de Kraats en Jaap Kloosterman (redactie Rokus Hofstede)
Commentaires sur la société du spectacle
Uit het Frans door Rokus Hofstede
Inclusief voorwoorden en notenapparaat
Meer over de situationisten? Zie ook Rue Sauvage