Richard Wagner
Wagner heeft, naast de ‘Züricher Reformschriften’, gedurende zijn gehele actieve leven als theatermaker en -hervormer vele kleinere teksten over de toekomst van het theater geschreven. Hierin denkt hij na over de rol van het theater in de maatschappij, de betrokkenheid van het publiek en de functie van podiumkunst in het algemeen. Deze teksten worden in het zesde deel van de Nederlandse serie Wagervertalingen van Uitgeverij IJzer overzichtelijk samengebracht en toegankelijk gemaakt voor een breder publiek.
Tevens biedt dit boek de verzamelde teksten uit de Bayreuther periode, waarin Wagner zijn latere inzichten over de verhouding tussen het drama en de muziek, het woord en de zang nader uitwerkt en verdiept.
Het voorwoord is van de internationaal gevierde sopraan Eva-Maria Westbroek.
Naast componist en theatervernieuwer schreef Richard Wagner (1813-1883) talloze korte en lange stukken over muziek, kunst, religie, theater etc. Bij IJzer verschenen reeds 5 delen met teksten vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek. Dit zesde deel eveneens van de hand van Philip Westbroek bevat een voorwoord van de internationaal gevierde sopraan Eva-Maria Westbroek.
Uit het Duits vertaald en van een inleiding en noten voorzien door Philip Westbroek
Inhoudsopgave
Voorwoord (Eva-Maria Westbroek) 7
Inleiding 9
1. De weg naar Bayreuth 9
2. Wagner en Nietzsche – etappen van een tragische vriendschap 22
3. Indeling van het boek 37
4. Verantwoording van de vertaling 40
Richard Wagner
Geschriften over theater
1. Ontwerp voor de organisatie van een Duits Nationaal Theater voor het koninkrijk Saksen (1848) 43
2. Een theater in Zürich (1851) 98
3. Het theater van de Weense Hofopera (1863) 136
4. Over de bestemming van de opera (1871) 163
5. Over acteurs en zangers (1872) 196
6. Aan Friedrich Nietzsche, gewoon hoogleraar in de klassieke filologie aan de Universiteit Basel (1872) 279
7. Brief over het acteurswezen aan een acteur (1872) 288
8. Over de benaming ‘Muziekdrama’ (1872) 295
9. Inleiding bij de voorlezing van ‘Götterdämmerung’ voor een geselecteerd publiek in Berlijn (1873) 302
10. Het Bühnenfestspielhaus in Bayreuth, met een bericht over de eerstesteenlegging daarvan (1873) 305
11. Het publiek in tijd en ruimte (1878) 330
12. Over het dichten en componeren (1879) 343
13. Over het operadichten en -componeren in het bijzonder (1879) 360
14. Over het gebruik van muziek voor het drama (1879) 387
Noten 409
Appendix: Zes ontwerptekeningen voor het Bayreuther Festspielhaus 451
In de reeks Richard Wagner Geschriften verschijnen 9 delen. Allemaal uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek.
Van Wagner verscheen eerder bij IJzer: Het kunstwerk van de toekomst, Geschriften over kunst, politiek en religie, Opera en drama, Geschriften over eigen werk, Geschriften over muziek en Geschriften over cultuur & maatschappij.
In voorbereiding
VIII. Geschriften over Parijs
IX. Geschriften uit de nalatenschap, herinneringen, open brieven
Daarnaast zal van de hand van vertaler Philip Westbroek een boek verschijnen waarin hij Wagners kunsttheorie en revolutionaire & controversiële, maatschappelijke & culturele ideeën helder uiteenzet.