Ton Quik
Standbeelden zijn weer helemaal terug in de belangstelling. Vooral als we denken aan de heftige reacties tegen koloniale beelden en de nieuwe stroom aan herdenkingsmonumenten. Standbeelden waren al duizenden jaren in gebruik voor de openbare zichtbaarheid, lang voordat de moderne media werden uitgevonden.
Met voorbeelden uit vier eeuwen en vier continenten geeft dit boek voor het eerst in het Nederlands taalgebied een portret van het proces van komen en gaan van de beelden op straten en pleinen. De vraag welk beeld is hier op zijn plaats? is gemakkelijk te beantwoorden zolang de kunst de spreekbuis is van politiek en geloof. Dat verandert als de kunst opkomt voor de vrijheid van meningsuiting. Maar wat gebeurt er als die wordt getoetst aan de nieuwe verhoudingen van de diverse samenleving? Kan buitenkunst echt voor iedereen zijn?
Is een beeld nog altijd méér dan een beeld alleen?
De auteur (31 augustus 1950 Bergen op Zoom) was als conservator van het Bonnefantenmuseum samensteller van meerdere exposities op het grensvlak tussen kunst en cultuur, zoals Het postmoderne aan kinderen verklaard, Hemel & Aarde en Smaak.
Publicaties: In de grond gevonden, 1977. Museumboek voor Limburg, 1982. Assortiment en ontwerp, 1983. De illustere wand, 1985. Het postmoderne aan kinderen verklaard, 1988. Hemel en Aarde, werelden van verbeelding, 1991. Smaak, mensen, media, trends 1999. Aldo Rossi. Opera Grafica, 2015.
Mooie recensie vindt u in NRC
Ton Quik is beschikbaar voor lezingen:
Strijd om de beelden – beeldenstromen en beeldenstormen
Lezing Ton Quik, auteur van Meer dan een beeld – gestoorde verhoudingen.
Zijn standbeelden een pluspunt voor de maatschappij of een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid? Deze vraag leeft in tijden van culturele spanningen, zoals de onze. De protesten tegen beelden van ‘foute’ helden uit het verleden maar ook de talrijke nieuwe oprichtingen getuigen van toenemende aandacht voor de publieke boodschappen die de beelden uitdragen. Dat zijn tekens van veranderende mondigheid, verhalen van zovele zelfbeelden die vragen om aandacht. Is die sociale interactie de functie van standbeelden?
In Meer dan een beeld - gestoorde verhoudingen (IJzer, 2023) geeft de auteur een levendig beeld van de rol van standbeelden en monumenten die bij politieke en culturele omslagen het duidelijkst aan het licht komen. Aan de hand van voorbeelden uit heden en verleden schetst hij de verschillende oplossingen voor de omgang met gewilde en betwiste beelden. ‘Laat staan’ of ‘doe weg’ blijken lang niet de enige mogelijkheden te zijn. Wat zijn de alternatieven en welke rol hebben kunstenaars en erfgoedautoriteiten? In de lezing geven tientallen voorbeelden voldoende stof tot nadenken.
De Nederlandstalige lezing, die wordt ondersteund met zestig dia’s, duurt ca. 50 minuten. Prijs € 100 plus reis- en verblijfkosten. Inlichtingen en reserveringen: info@stichting-grensovergang.nl Telefoon: 06 82644740