Maarten Steenmeijer (red.)
Op straat, in de winkels, op televisie, in de huiskamer, op de sportvelden: overal is popmuziek. Maar wat betekent popmuziek nu precies in onze cultuur? Het is een vraag waarop disciplines als de sociologie en de muziekwetenschap al jarenlang antwoorden proberen te vinden. Vanuit de letterkunde is zij daarentegen nog nauwelijks gesteld. Wat zijn de functies en betekennissen van popmuziek in de literatuur? Anders gezegd: op welke wijzen functioneert popmuziek als culturele herinnering, als klank en ritme, als symbool, als existentiële, sociale en historische referentie, als mythe dan wel als culturele identiteit in uiteenlopende literaire teksten en contexten?
In dit boek buigt een twintigtal essayisten (onder wie Lutgard Mutsaers, Stine Jensen, Piet Gerbrandy, Geert Buelens en Jos Joosten) zich over deze vraag. Het resultaat is de veelkleurige bundel Pop in literatuur, met onder meer stukken over The Blackboard Jungle (poproman avant la lettre), de Beat Generation, Don Delillo, Salman Rushdie, Michel Houellebecq, Herman Brusselmans, Dirk van Bastelaere, Ilja Leonard Pfeijffer, H.H. ter Balkt, Boudewijn Büch, Joost Zwagerman en Madonna, The Rolling Stones, The Beatles, Elvis Presley, Bob Dylan, Jim Morrison, Oasis, the Sex Pistols enz.
Een primeur in Nederland.
Hoofdredactie: Maarten Steenmeijer
Inhoudsopgave:
Maarten Steenmeijer - Inleiding 7
Lutgard Mutsaers - De Dode Zeerollen van de pop: The Blackboard Jungle 14
Jaap van der Bent - Pop go the Beatniks. De Beat Generation en de New York Poets 24
Sytze Steenstra - De besmettelijkheid van jingles. Don DeLillo’s Underworld als soundtrack 35
Aleid Fokkema - Orpheus buitenwesten. Pop en het sublieme in The Ground beneath her Feet 48
Peter Sierksma - ‘He’s reading poetry!’ John Cooper Clarke: verdwaald tussen de schoffies 64
Diederik Oostdijk - ‘A Soundtrack to a Life’: popmuziek in Nick Hornby’s High Fidelity 80
Petra Broomans - Ulf Lundell, de Zweedse ‘Bobby Dylan’ en ‘Jackie Kerouaci’ 91
Christiaan Janssen - Duitse popliteratuur: een zelfstandig subgenre? 100
Franc Schuerewegen - De Rolling Stones, François Bon en ik 115
Marc Smeets - ‘Good times are coming’. Over Michel Houellebecq 124
Maarten Steenmeijer - Andere levens. Rock, herinnering en vergeten in twee Spaanse romans 131
Monica Jansen - Verlangenmachine of angstmachine? Het alternatief van de rock bij Brizzi en Santacroce 150
Frans-Willem Korsten - Meditatie, (zelf)destructie en trance: het verschil tussen jazz en pop in de Nederlandse literatuur 167
Jos Joosten - Feels so high it must be low. Over hiërarchie en intertekstualiteit in popmuziek en poëzie 185
Geert Buelens - ‘De natuur van mijn spel’. Over de materialiteit van pop en literatuur bij Hornby, Mijlemans, Berckmans, Pfeijffer en Van Weelden 193
Piet Gerbrandy - Bard in het roggeveld. H.H. ter Balkt en de blues 206
Jack van der Weide - Bang bang, shoot shoot. Popmuziek in het werk van Geerten Meijsing 225
Cor de Jong - Muziek in de marge. Songteksten als motto’s van literaire teksten 239
Stine Jensen - Collega’s van Zwagerman. Schrijven als een popster 250
Peter Buwalda - Simon en Elvis. Over de ziekte van Traubel 262
Over de auteurs 276
Register 279