Hoe Silicon Valley ons veranderde van een klant in een product
Willem Gooijer
Ze zijn overal. Als we contact met vrienden willen of nieuws willen bekijken…Facebook. Als we het antwoord op een vraag willen hebben…Google. Als we iets willen aanschaffen…Amazon. Als we de nieuwste smartphone willen kopen…Apple. Als we software voor onze computer willen…Microsoft. Bij alles wat we willen komen we steeds dezelfde bedrijven tegen. Slaan we de krant open, vliegen de miljarden ons om de oren. Honderden miljarden omzet, tientallen miljarden winst. In de Verenigde Staten noemen ze deze internetgiganten niet voor niets de Frightful Five. Overal hebben ze hun tentakels. We lijken te dansen naar hun pijpen.
Wie zijn deze bedrijven, waar komen ze vandaan en hoe hebben ze zo’n grote invloed kunnen krijgen? Waar gaan ze naar toe en wat willen ze van ons? Wat we gaan doen aan die praktijken die ons allemaal in een steeds verstikkender greep houden? Hoe maken we een einde aan een proces dat zich vooral blindelings lijkt te voltrekken? In Dansen op de maat van het algoritme probeert Willem Gooijer op deze vragen antwoorden te geven.
Over De mus vliegt waar ooit de adelaar zweefde schreef De Morgen: Gooijer neemt je mee op een fascinerende reis doorheen de geschiedenis van de macht, haar middelen en modi operandi. (…) Gooijer is inderdaad zedenmeester noch betweter. Hij tast voortdurend meningen en concepten af en ontleedt de consequenties van daden en engagementen. Dat hij zich regelmatig tot forse beschouwingen bekent, betekent niet dat hij zich tot onwrikbare waarheden en verdicten laat verleiden.