Richard Wagner
In Geschriften over eigen werk zijn Wagners belangrijkste teksten over zijn muziekdrama’s verzameld. De componist vertelt over zijn eerste opera’s, de zoektocht naar een nieuwe vorm (het Gesamtkunstwerk), het fiasco van Tannhäuser in Parijs, de betekenis van de Ring des Nibelungen, Bayreuth en het mystieke drama Parsifal.
Tevens komt Wagner aan het woord als artistiek ondernemer, crowdfunder, regisseur en recensent van eigen werk. Dit boek biedt een unieke kijk achter de schermen van Wagners operabedrijf. Hoe vertaalt Wagner zijn utopische vergezichten naar het toneel? Wat zeggen zijn opera’s ons vandaag de dag?
Inhoudsopgave
Voorwoord 7
Inleiding 9
1. De dolende kunstenaar 9
2. De kunst van de verlossing 24
3. Indeling van het boek 43
4. Keuze van de teksten en verantwoording van de vertaling 47
I Een mededeling aan mijn vrienden (1851) 51
II Holländer, Tannhäuser, Lohengrin 183
1. De ouverture tot ‘Der fliegende Holländer’ (1852) 183
2. Opmerkingen bij de opvoering van de opera ‘Der fliegende Holländer’ (1852) 185
3. De ouverture tot ‘Tannhäuser’ (1852) 194
4. Over de opvoering van ‘Tannhäuser’. Een bericht aan de dirigenten en uitvoerenden van deze opera (1852) 196
5. Bericht over de opvoering van ‘Tannhäuser’ in Parijs (1861) 237
6. Voorspel tot ‘Lohengrin’ (1853) 249
III Der Ring des Nibelungen 253
1. De Nibelungenmythe als ontwerp voor een drama (1848) 253
2. Brief aan August Röckel over ‘Der Ring des Nibelungen’ (1854) 265
3. Voorwoord bij de uitgave van het gedicht van het Bühnenfestspiel ‘Der Ring des Nibelungen’ (1862) 285
4. Epilogisch bericht over de omstandigheden en lotgevallen die de uitwerking van het Bühnenfestspiel ‘Der Ring des Nibelungen’ hebben begeleid tot de publicatie van het gedicht (1871) 295
5. Een terugblik op de Bühnenfestspiele van het jaar 1876 (1878) 312
IV Tristan, Meistersinger, Parsifal 329
1. Brief aan Arthur Schopenhauer over ‘Tristan und Isolde’ (1858) 329
2. ‘Tristan und Isolde’. Voorspel (1859) 330
3. ‘Die Meistersinger von Nürnberg’. Voorspel (1863) 332
4. ‘Parsifal’. Voorspel (1880) 334
5. Het Bühnenweihfestspiel in Bayreuth (1882) 335
Noten 349
Appendix – Wagners muziekdrama’s in vogelvlucht 387
Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Leo Cornelissen, voorzitter van Wagnergenootschap Nederland.
In de reeks Richard Wagner Geschriften verschijnen 9 delen. Allemaal uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek.
Van Wagner verscheen eerder bij IJzer: Het kunstwerk van de toekomst, Geschriften over kunst, politiek en religie, Opera en drama, Geschriften over muziek, Geschriften over theater en Geschriften over cultuur & maatschappij.
In voorbereiding
VIII. Geschriften over Parijs
IX. Geschriften uit de nalatenschap, herinneringen, open brieven
Daarnaast zal van de hand van vertaler Philip Westbroek een boek verschijnen waarin hij Wagners kunsttheorie en revolutionaire & controversiële, maatschappelijke & culturele ideeën helder uiteenzet.